Vitamín C

Vitamín C je pro náš organismus zcela nepostradatelný a plní v lidském těle řadu důležitých funkcí. Dá se říci, že je důležitý pro správnou funkci všech buněk v lidském těle. Patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě.

Jak působí v našem těle?

Vitamín C působí v těle jako významná prevence onemocnění srdce a cév. Je také antioxidant, který chrání proti volným radikálům. Je velice důležitý při tvorbě kolagenu, hormonů nadledvin, karnitinu a dopaminu. Pomáhá také chránit organismus před těžkými kovy. Další jeho důležitou úlohou je  zvyšování odolnosti proti infekčním chorobám a nachlazení. Působí na správnou činnost štítné žlázy. Je nezbytný při tvorbě červených krvinek, preventivně chrání proti některým nádorům, má blahodárné účinky na lidský zrak. Má dobrý vliv na hojení ran, zlomenin a popálenin. Má vliv také na dobrou paměť, postřeh a soustředěnost.

Patří bohužel mezi nejchoulostivější vitamíny, je velice citlivý na kyslík, kovy i světlo. Ničí se také tepelnou úpravou, hlubokým zmražením a také konzervací.

Zdroje vitaminu C

Zdroje vitamínu C jsou např. čerstvé ovoce a zelenina. Mezi nejdůležitější zásobárny vitamínu C patří: černý rybíz, paprika, kapusta, brokolice, zelí – čerstvé i kysané, jahody, kiwi, citrusové plody, kedlubny a také šípky.

Dokonce i vitaminem C se můžeme předávkovat

Vitamínem C je také možné se předávkovat, pokud je ho nadbytek, zvýší se hladina kyseliny močové a šťavelové a sníží se hladina cukrů v krvi. Dochází také k nadměrnému vstřebávání železa. Může způsobit větší výskyt ledvinových kamenů a větší zátěž jater.

Nedostatek vitaminu C

Tzv. nemoc námořníku – kurděje, nebylo  nic jiného než-li nedostatek vitamínu C. Nedostatek tohoto vitamínu může zapříčinit např. krvácení do kůže, sliznic, kloubů a dásní, dalšími příznaky jsou slabost a větší náchylnost k infekci. Velký nedostatek tohoto vitamínu může znamenat i smrt.  U malých dětí způsobuje např.  neprospívání a chudokrevnost. V našich zeměpisných šířkách se většinou vyskytuje pouze menší nedostatek tohoto vitamínu a nemoc zvaná kurděje se již u nás nevyskytuje vůbec.

Je nutné myslet i na to, že při kouření se zvyšuje doporučená denní dávka vitamínu C o 50 až 100%. Jako další faktory, které mohou ovlivnit zvýšenou spotřebu tohoto vitamínu jsou např. stres, úrazy, velká fyzická námaha, těhotenství atp.

Proto je velice důležité dbát na to, aby jsme do našeho jídelníčku zařadili, čerstvé ovoce a zeleninu. Pokud to z nějakého důvodu není možné, existuje již mnoho přípravků s vitamínem C v lékové podobě.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*