Vitamín B9 – kyselina listová

Kyselina listová (acidum folicum) se nachází především v zelenině. Patří mezi vitaminy rozpustné ve vodě. Jak její název již sám napovídá najdeme ji zejména v zelených listech. Mezi velké zásobárny tohoto vitamínu jsou především zelí, brokolice, špenát, růžičková kapusta, ale i ostatní druhy zeleniny. Ideální je konzumace zeleniny v čerstvém stavu, jako většina se i tento vitamín tepelnou úpravou ničí. Je to velice citlivý vitamin, který můžete rychle zničit např. světlem, teplem, ale i dlouhodobým skladováním.

Kromě zeleniny se nachází také v játrech, luštěninách, vejcích, mléku, kvasnicích, celozrnných obilovinách.

Kyselinu listovou potřebuje naše tělo především pro tvorbu červených krvinek, k tvorbě nukleových kyselin (v těchto kyselinách je uložen náš genetický kód) a pro správnou funkci nervové soustavy. Tento vitamin nám také dodává chuť při pohledu na jídlo. Je prokázáno, že kyselina listová se mocně podílí na naší životní radosti, především produkcí nervové bílkoviny metioninu, která je v našem těle důležitá pro pocit nadšení (euforie).

Nedostatek kyseliny listové může způsobit i neplodnost a nebo poruchy růstu. Lidé trpící nedostatkem kyseliny listové také často trpí depresemi a úzkostnými stavy.

Kyselina listová potřebuje pro své správné působení i další vitamíny, proto je zapotřebí, aby strava byla především vyvážená a pestrá.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*