Vitamín B

Vitamínem B nebo chcete-li B-komplexem souhrnně označujeme vitamíny skupiny B. Jsou to vitamíny rozpustné ve vodě, které jsou nezbytné pro správné fungování lidského organismu. Nedostatek vitamínu B nám může značně znepříjemnit život, mezi nejčastější projevy nedostatku vitamínů skupiny B patří např. afty, ekzémy, padání vlasů, špatná nálada a únava, nespavost a někdy také zácpa.

Zdroje vitamínu B

Mezi hlavní zdroje vitamínu B patří kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny, jáhly, luštěniny, ořechy. Vynikajícím zdrojem vitamínů skupiny B je také arašídová pomazánka, pozor ale na vysokou energetickou hodnotu této oblíbené pochoutky.
Zvýšený přísun vitamínů skupiny B se doporučuje především lidem se zvýšenou psychickou a fyzickou zátěží, vhodné jsou také pro posílení imunitního systému a jako doplněk léčby nejrůznějších chorob.
Vitamínů skupiny B je více druhů, každý z nich má vliv na jinou část lidského organismu.

Stručný přehled nejdůležitějších vitamínů skupiny B:

  • Vitamín B1 (thiamin) – je důležitý pro srdce, metabolismus, správnou činnost jater, působí na nervový systém a dobrou paměť. Příznivý vliv má také při depresích a migrénách. Najdeme ho především v pivovarských kvasnicích, vepřovém a drůbežím mase, obilninách, luštěninách, bramborách a pšeničných klíčcích.
  • Vitamín B2 (riboflavin)- tento vitamín je důležitý pro tvorbu enzymů, které zpracovávají cukry a odbourávají bílkoviny a tuky v našem organismu. Zdrojem vitamínu B2 je především mléko, luštěniny, špenát, kapusta, brokolice, obilniny a vejce.
  • Vitamín B3 (niacin) – tento vitamín je důležitý při velkém stresu a při depresích, brání vzniku cukrovky, upravuje vysoký krevní tlak a snižuje škodlivý cholesterol. Najdeme ho v pivovarských kvasnicích, mase, mléku, vejcích a listové zelenině.
  • Vitamín B4 (adenin) –  není v současné době označován jako vitamín. Tělu je však velice prospěšný, snižuje riziko srdečních onemocnění a vývojových poruch plodu, proto je důležitý v období těhotenství. Důležitý je také pro pokožku vlasů.
  • Vitamín B5 (kyselina pantothenová)- tento vitamín má vliv na růst vlasů, nehtů a kloubních pouzder.  Tento vitamín se nachází téměř ve všech potravinách rostlinného a živočišného původu především v mase, vnitřnostech, obilninách a luštěninách.
  • Vitamín B6 (pyridoxin)- nedostatek tohoto vitamínu se může projevit různými způsoby např. jako afty, rozpraskané koutky. Někdy se také projevuje celkovou nervozitou nebo nočními křečemi v nohou. Někteří lidé také trpí zadržováním tekutin v těle. Tento vitamín  najdeme především v mase hlavně vepřovém. Dalšími dobrými zdroji vitamínu B6 jsou ryby, játra, luštěniny, vejce, kapusta, mrkev, ořechy, celozrnný chléb a sušené kvasnice.
  • Vitamín B7 (biotin)- udržuje zdravou pleť, působí na kvalitu vlasů a  nehtů. Podporuje spánek, pomáhá při hubnutí a upravuje hladinu cukru v krvi. Působí také na nervový systém a je doporučován při depresích.
  • Vitamín B8 (inositol) – není v současné době označován jako vitamín. Je však významný antioxidant, snižuje riziko vzniku civilizačních chorob. Působí preventivně proti vzniku některých nádorových a srdečních onemocnění. Doporučuje se také při redukčních dietách. Má dobrý vliv na lidskou paměť a zdravé nervy.
  • Vitamín B9 (kyselina listová) –  zvýšený příjem se doporučuje především v období těhotenství, kvůli správnému vývoji plodu. Působí také na nervový systém, celkové zklidnění organismu, snižuje vysoký krevní tlak, odstraňuje nechutenství atd. Nachází se především v listové zelenině, kvasnicích a játrech.
  • Vitamín B10 (kyselina para-amino-benzoová)
  • Vitamín B11 (cholin)- není v současné době označován jako vitamín
  • Vitamín B12 (cobalamin) – tento vitamín je dobrý jako prevence proti anémii a jiným krevním chorobám. Najdeme ho např. v mléčných výrobcích, vejcích a játrech
  • Vitamín B13 (kyselina lipoová) – není v současné době označována jako vitamín
  • Vitamín B14
  • Vitamín B15 (kyselina pangamová) – není v současné době označována jako vitamín
  • Vitamín B16
  • Vitamín B17 (amygdalyn) – je toxická látka

 

Adenin, inositol, cholin, kyselina lipoová a kyselina pangamová v současné době nejsou považovány za vitamíny, jejich označení jako vitamíny je poněkud zastaralé. Amygdalin je dokonce toxická látka.
Vitamíny skupiny B jsou pro lidské tělo velice důležité a nepostradatelné. Jejich dostatečný přísun si zajistíme vhodnou stravou, která bude především rozmanitá a pestrá.
Pokud je to nutné i vitamíny skupiny B je dnes možno doplnit různými potravinovými doplňky. Na našem trhu jich dnes existuje opravdu veliké množství.

1 trackback / pingback

  1. Banány – Zdraví a nemoc

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*