Ořechy

Kdo z nás by si s radostí nepochutnal na křupavých oříšcích. Ořechy patří do našeho jídelníčku již po staletí. Věděli jste, ale jak moc jsou prospěšné pro lidský organismus? Ořechy, i když se to na  první  pohled nemusí zdát, jsou v naší stravě velice významné. Jsou bohatým zdrojem nenasycených mastných kyselin, vitaminů, minerálních látek, aminokyselin a rostlinných enzymů, které jsou velice důležité pro zdravý růst a vývoj. Obsahují také kvalitní bílkoviny, lecithin a dokonce také kyselinu listovou.

Když se řekne ořechy, většina z nás si vybaví především ořechy vlašské, lískové, burské a nebo také mandle. Ořechů však existuje daleko více, jako další můžeme zmínit např. para ořechy, pistácie, kešu oříšky, pekanové ořechy, jedlé kaštany, kokosové ořechy, makadamové ořechy a také piniové oříšky.

Vlašské ořechy

Je prokázané, že vlašské ořechy snižují cholesterol a zabraňují kornatění tepen. Jsou také zdrojem železa. Obsahují selen, zinek, vitamín E a řadu vitaminů skupiny B. Z minerálních látek obsahují  především hořčík, mangan, fluor, draslík, fosfor a zinek.  Lisuje se z nich také olej, který je velkým zdrojem nenasycených mastných kyselin a je velice kvalitní.

Burské oříšky

Působí především na nemoci srdce, krevního oběhu, kladně působí také na nervovou soustavu a podporují krvetvorbu. Burské oříšky také pomáhají při kožních problémech a chrání před zubním kazem. Pozor, buráky patří mezi ořechy, na které bývá často alergie.

Lískové oříšky

Jsou bohaté na tuky, bílkoviny, cukry a mnoho dalších látek. Jsou také zdrojem vitamín E a C, obsahují fosfor, železo a hořčík. Také je prokázán jejich vliv na vývoj svalstva, povzbuzují správnou funkci střev a posilují cévy.

Para ořechy

Jádra těchto ořechů obsahují především olej, bílkoviny, cukr a vitamíny skupiny B.

Pistáciové ořechy

Obsahují olej, bílkoviny a cukr. Obsahují také fytosteroly, u kterých je prokázáno, že snižují hladinu nebezpečného cholesterolu v krvi a také mají preventivní účinek proti různým typům rakoviny.

Kešu oříšky

Jsou bohaté na betakaroten, zinek a stopové prvky, které mimo jiné podporují růst buněk a mají také vliv na tvorbu spermatu.

Mandle

Jsou zdrojem například vápníku, hořčíku, železa a dalších minerálních látek. Chrání lidský organismus před nemocemi srdce.

Pekanové ořechy

Jsou odrůdou vlašských ořechů a jsou bohaté na vitamíny a minerální látky. Obsahují také fytochemikálie, které pomáhají před vznikem rakoviny.

Jedlé kaštany

Jsou bohaté především na vitamíny B, B1, E a vitamín C  a mají nízký obsah tuků. Chrání lidský organismus před srdečními nemocemi a mají pozitivní vliv na naše nervy.

Para ořechy

Jsou zdrojem selenu a obsahují plnohodnotné bílkoviny a vitamín E. Obsahují také velké množství tuku. Díky obsahu selenu spolu s vitamín E mají tyto ořechy ochranný účinek na srdce.

Ořechy se dají koupit v různé formě např. ve skořápce, loupané, pražené a nebo také solené. Vhodné jsou k přímé konzumaci nebo jako přídavek např. do salátů, různých moučníků. Mleté je také můžeme použít místo mouky.

Na co si dát pozor!

Ořechy je nejlepší kupovat ve skořápce a vyloupat je až těsně před konzumací. Ořechy jsou velice náchylné na plísně, které mohou produkovat jedovaté a karcinogenní látky. Mohou obsahovat nebezpečné aflatoxiny. V poslední době se také stále častěji objevují alergie na ořechy (především na burské oříšky). Také musíme brát na vědomí, že musíme být velice opatrní pokud dáváme ořechy dětem. Obecně se doporučuje, dětem do čtyř let věku, nepodávat ořechy v jiné formě než-li namleté, protože hrozí riziko zadušení!

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*