Antioxidanty

Antioxidanty jsou v dnešní době velice ožehavým tématem. Slyšíme o nich ze všech stran, málo kdo z nás si však pod tímto názvem představí něco konkrétnějšího.

Pod pojmem antioxidant rozumíme látku, jejíž molekuly pomáhají omezovat aktivitu tzv. volných kyslíkových radikálů. Antioxidanty mají v těle nenahraditelnou funkci a jejich nedostatek může být pro lidské tělo velice nebezpečný.

Co si představit pod pojmem volný radikál?

Volné radikály jsou sloučeniny, které vznikají jako vedlejší produkt buněčného metabolismu. Pokud se těmto radikálům nechá volný průběh, může dojít k poškození genetické informace buněk. K jejich náhodnému dělení a možnosti vzniku zhoubných novotvarů (nádorů). Volné radikály se také mohou podílet na vzniku ,arterosklerózy. Je prokázán také jejich vliv na urychlující proces stárnutí tělních tkání. Volné radikály mohou významně přispívat ke vzniku diabetu, podporují stárnutí, vznik šedého zákalu, vznik různých zánětů, plicní choroby, kožní choroby. A již se mluví také o jejich vlivu na rozvoj Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby. Dále způsobují poruchy imunity  a mohou se podílet na celé řadě dalších závažných onemocněních.

Jak antioxidanty pomáhají?

Antioxidanty svou činností příznivě ovlivňují imunitní systém, který svým působením ochraňují. Mezi významné antioxidanty patří zejména Vitamin A ( např. rybí tuk, játra, mrkev, vaječný žloutek, brokolice), vitamín  B6 (játra, droždí, makrely, vepřové maso, vejce), vitamín  C (citrusy, paprika, listová zelenina, šípky, brambory), vitamín E (rostlinné oleje, mandle, avokádo, chřest, slunečnicová a dýňová semínka). Dalšími významnými antioxidanty jsou různé minerály např.  zinek (libové maso, vejce),  selen(avokádo, para ořechy, mořské plody, ryby, celozrnné pečivo), měď (houby, korýši, játra), mangan (celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy). Dostatek antioxidantů bychom měli do těla dostat  pestrou stravou, bohatou na co možná nejvíce zdraví prospěšných látek.

Zdroje přírodních antioxidantů jsou především

: ovoce, zelenina, také čaj, maso, vajíčka atd.

Velké zásobárny antioxidantů jsou např.  ostružiny, lékořice, maliny, kopr, granátové jablko, černý rybíz, borůvky, brusinky, zelený čaj, žlutý čaj, černý čaj, rozmarýn, oregano a jiné.

V dnešní době již existuje možnost doplnit množství antioxidantů i ve formě různých potravinových doplňků (tablet). Pokud se rozhodnete užívat tyto potravinové doplňky raději se nejdříve poraďte se svým lékařem.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*